Friday 24 October 2014

Jamu vs Set Ibu Berpantang Shaklee

Mana Satu Pilihan Anda?

Assalamualaikum, mommy2 terutama yang tengah pantang atau yang tengah pregnant. Mesti masih konfius dan dlm dilema kan?? samada nak amik Jamu atau Supplement. Takpe, bagi yg konfius tu, meh baca apa yg ummi nak share agar mommy2 blh buat keputusan yang betul dan tepat.

Jamu berfungsi untuk  mengembalikan tenaga selepas bersalin, memanaskan badan, mengeluarkan lemak dan toksin dan melawaskan sistem pembuangan..Itu memang amalan masyarakat Melayu...tidak dinafikan amalam turun menurun..dari nenek turun ke mak, dari mak turun ke saya..Segala organ, otot dan urat, juga, akan mengecut dengan jamu dan kandungan air berlebihan dalam badan akan keluar. Jamu membuang angin dan menghempiskan perut..Itu antara kebaikan jamu..Memang telah terbukti..

 

Tetapi, ada tapinya..adakah semua ibu-ibu berpantang sesuai dengan jamu..lebih-lebih lagi ibu yang menyusu? Ibu yang menyusu anak memang tidak digalakan untuk mengambil sebarang jamu..Sebab jamu bersifat panas dan boleh mengakibatkan anak kembung, cirit birit..Oh, sengsaranya anak kembung perut dan bontot melecet hasil cirit birit yang tidak henti-henti..


 Alhamdulillah..Saya hanya mengamalkan pemakanan seimbang, bertungku, berbarut, mandi dgn rebusan air daun-daun dan bersalai sahaja namun tak ketinggalan juga Supplement yang sihat..Bagi mengecutkan rahim dengan cepat, saya kerapkan menyusu anak dan berbarut serta berurut..44 hari berpantang memang seksa..Tu kira-kira 1 tahun lepas..

Apa kata kalau kita gabungkan tradisional dan moden..Jamu digantikan dengan Set Berpantang Shaklee (SET C)..yang ini memang TERBUKTI selamat..Set C ini mengandungi multivitamin, b kompleks, vitamin c dan zink..



Vita-Lea (Multivitamin)

Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak...contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg...




Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan  minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

B Kompleks
 
Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu mommy2 berfikiran positif sentiasa (mood baik)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

Vitamin C
 
Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susu ibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya mommy atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi mommy2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah, insyaALLAH akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik

Zink
 
membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka di dalam (untuk rahim). Kekalkan kesihatan yang baik, membantu tubuh memetabolismekan karbohidrat, protein dan lemak. Di rumus khas dengan sayur-sayuran.

Haaa, banyakkan kelebihan Set Berpantang Shaklee ni..Boleh diganti dengan jamu..Amalan yang lain-lain tu boleh la diteruskan seperti berbarut, bertungku, bersalai dan sebagainya..Mungkin hasilnya lagi ummmppphhh daripada sebelum ni..Sapa tau kan? 

Ibu Berpantang juga boleh mengambil alfalfa..sebab alfalfa ini berfungsi membuang angin dalam badan dan melawaskan sistem pembuangan..Extra benefit adalah salah satu milk booster tau..Sapa tak nak susu banyak kan..Meh tgk ni..cite psal Alfalfa

Alfalfa
 
Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza.



Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd bby..susah nak kena kembung.



Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh2an ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan. Pengambilan Alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink. (PERINGATAN: ALFALFA TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PESAKIT SLE) 


Kepada mommy2 yang bakal bersalin dan berpantang boleh la cuba Set Berpantang Shaklee yg sememangnya sangat terbaik utk membina badan yg sihat kembali..
Selamat Mencuba...

Untuk pembelian terus Set Berpantang Shaklee,,,anda hanya klik di sini dan beli terus..senangkan??? Nak konsultasi percuma??? hubungi ummi di info kat bawah>>>
Jangan segan-segan:-)
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=bf9452f935bd53b41c9c7b441423d815
 


TQ for purchase....Please Come Again!!

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**


Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
 @ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

Sharing & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...