Friday 11 July 2014

Tips dan Persedian Ibu Menyusu di Bulan Puasa

Assalamualaikum, mommy2 yang ummi sayangi. Ummi yakin ramai mommy yg tengah menyusu berpuasa kan??? Tapi masih takut2 sbb takut susu merundum..ye dok??? Jangan risau, banyakkan berdoa moga Allah tambah kan rezeki utk bayi kita. Arini ummi nak share tips dan persediaan ibu menyusu di bulan puasa memandangkan ummi pun pernah ada pengalaman yg sama tahun lps. Semua ummi tuliskan dibawah adalah tips yang ummi sendiri buat. Dan hasilnya tidak mengecewakan. Mudah-mudahan ia dapat membantu mommies di luar sana.

Tips dan Persedian Ibu Menyusu di Bulan Puasa

  • Sediakan Stok Susu- Sebelum masuknya Ramadhan, seelok eloknya sediakan stok susu yang agak mencukupi buat anak kita. Ini sebagai back up plan, untuk hari-hari yang mungkin penghasilan susu merudum
  • Jangan Skip Sahur – PENTING !  Sedangkan orang biasa pun disunatkan untuk bersahur ini kan pula kita ibu yang menyusu, lagilah perlu. Kalau kita skip sahur, macam mana badan kita nak dapatkan nutrient dan air yang mencukupi. Jadi , jangan sesekali abaikan sahur ya.
  • Makan Kurma – Saya amalkan makan kurma ketika bersahur 3 biji dan berbuka 3 biji, kadang-kadang 5 atau 7 biji. Kurma ni memang banyak khasiatnya.
  •  Ambil Oat – Pengambilan oat juga dipercayai dapat membanyak dan meningkatkan penghasilan susu ibu. Boleh ambil oat selepas selepas berbuka atau juga waktu sahur.
  • Makan Makanan Berat dan Seimbang – sebagai ibu yang menyusu dan berpuasa di siang hari, kita sememangnya memerlukan lebih kalori. Ambillah makanan berat  yang kaya dengan karbohidrat seperti nasi. Pola makanan juga harus seimbang dengan adanya sayur dan buah buahan untuk membekalkan nutrient penting buat tubuh
  • Perah Susu Mengikut Jadual – walaupun ketika sedang berpuasa, jika di pejabat, teruskan memerah susu mengikut jadual secara konsisten. Jika kita skip, lama –kelamaan susu boleh merosot kuantitinya.
  • Penyusuan Kerap – jika kita dirumah, susui anak mengikut permintaannya, bila bila masa diperlukan. Breastfeed on Demand. Bagi ibu yang bekerja pula, pastikan ada direct feeding selepas pulang kerja. Susukan anak sekerap mungkin pada waktu malam untuk memastikan susu sentiasa ada untuk anak.
  • Banyakkan Minum Air – Ini lagi satu faktor penting. Tambahan pula musim panas begini. Pastikan minum air yang banyak 2-3 liter sehari selepas berbuka dan waktu sahur supaya tak rasa terhidrat dan lemah disiang hari.
Dan paling penting juga supplement agar badan sentiasa bertenaga dan tidak melepek walaupun puasa. Ummi juga amalkan minum ESP dan Performance Drink semasa sahur dan berbuka. Alhamdulillah, walaupun menyusu, badanummi tetap cergas dan bayi pun tak meragam sebab kenyang.

Nak dapatkan ESP dan Performance Drink?????




Buat pembelian terus di sini:



https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=372de59e40cd1024223255d84da97af5

 
 
 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**

Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
 @ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

Sharing & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...