Saturday 29 March 2014

Paracetamol, risiko kegagalan hati?

Alhamdulillah, arini ummi jumpa satu artikel nï " Paracetamol, risiko kegagalan hati????" Duk godek- godek tenet tetiba terjumpa la artikel ni, apa lagi trus la memikir nak share ngan pembaca blog ummi ni. ummi pun baru pasal ni, sblm ni main telan jek asal hilang sakit. rupanya makin bagi bala kat kita plak...haiiihhhhhh

 


Antara artikel penulis >>>>>
PADA label bungkusan pil yang penulis singkatkan jenamanya kepada ‘P’ ini tercatat perkataan paracetamol.

Ubat yang terkenal di 85 negara ini, menguasai lebih daripada 80 peratus pasaran tempatan bagi kategori ubatan yang sama biasa digunakan sebagai analghesik iaitu untuk meredakan sakit kepala, sakit gigi, sengal tubuh dan batuk. Ia juga bersifat antipiretik iaitu membantu menurunkan suhu badan seperti yang dialami mereka yang demam.

Di Amerika Syarikat, paracetamol dikenali sebagai acetaminophen. Begitu juga di Jepun. Nama bahan kimia asal bagi kedua-dua paracetamol dan acetaminophen ialah N-acetyl-p-aminophenol.

Singkatan APAP digunakan pada sesetengah label ubatan yang mengandungi paracetamol atau acetaminophen.

Dalam keseluruhan artikel ini penulis akan berbicara mengenai kemudaratan paracetamol. Untuk pengetahuan pembaca, penulis akan menggunakan istilah paracetamol dan acetaminophen secara bertukar ganti pada bahagian-bahagian tertentu ikut kesesuaian.


 
 
Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Hebat & Luar Biasa Supplement
 @ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

Sharing & Caring bersama HEBAT & LUAR BIASA SUPPLEMENT... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...