Saturday 5 October 2013

5 KESILAPAN 'MAUT' YANG MELINGKUPKAN BISNES


Salam warganegara, hari ini aku ingin brkongsi-kongsi pengalaman peribadi: 5 Kesilapan Besar yg aku buat yg telah melingkupkan bisnes aku suatu masa dulu.. Sebelum aku join SHAKLEE, ada la jg aku join 2-3 bisnes lain.tp selalu lingkup.nak kate xder permintaan, ada jek org beli..bila di kaji2 rupanya aku byk lakukan kesilapan ms join bisnes dl,,,,


Jom kita ambil pengajaran satu persatu:


1)     SALAH KIRA HARGA KOS/ UNTUNG


Ini kesilapan plg besar. Aku buat bisnes hanya kira harga kos produk + kos pos shj. Tapi tak kira sekali 'hidden cost' yg terlibat. spt kos minyak pergi pej. pos, kos kertas & ink utk print, kos labour & kos COD pd customer. Hjg bln mesti akaun ada short & tak untung seperti disangka.


-Pengajaran: Perlu masukkan margin hidden cost anda. Juga perlu tahu berapa kos marketing yg perlu dibelanja utk mendapat 1 jualan.


2) TAK SIMPAN DATABASE PELANGGAN DGN TERATUR


Kesilapan ini membuat aku rugi besar sbb tak dapat follow up pelanggan yg bgtau nk byr & tak dapat nk blast promo dll. Yg aku tau bila dpt oder trus aku hantar@pos..tp data customer lgsung x der..hampeh!!!


-Pengajaran: Paling minima, nama, no telefon & email pelanggan anda wajib simpan elok2..senang nanti nak follow up.customer ni slalu kne tanya,mn tau bl dorg da slesa ngn kita,,opkos la nak oder lg..masyuk lg rezki aku kan3


3) TIADA SISTEM INVENTORI/ PRESTASI JUALAN


Stok yg tinggal aku tak pernah kira. Berapa yang dah terjual pun tak tahu. Hanya tahu jual shj. Kesannya, stok xtau dah brape terjual n duit xtau mn pogi,,,huh


-Pengajaran: Sangat penting ada sistem tahu berapa terjual, berapa stok tinggal. Jadi anda boleh order siap2. Juga kena tahu prestasi jualan produk mana yg laju, hari bila sales tinggi dsbg.


4) BAZIR MASA BUAT KERJA2 ADMIN/MANAGEMENT


Sebab nak jimat, sy buat semua kerja. Dari A-Z. Buat marketing, check sales, layan customer, reply fanpage, reply sms, check stok, bungkus produk, tulis slip poslaju, pergi pejabat pos. Lama2 masa sy setiap hari hanya berkisar pd admin work. Masa utk marketing dh tiada. Sales merudum!


-Pengajaran: Leverage! Jgn nk jadi hero buat semua.Pemilik bisnes wajib fokus lebih pada marketing.


5) TIADA CASHFLOW YANG TERSUSUN


Cashflow setiap hjg bulan aku main taram jer. Tgk balik resit2 yg dikumpul, kadang2 pun lupa apa yg dh dibeli dan dibelanja. Selalunya akauan sentiasa tak balance. Banyak keluar dari untung yg masuk.


-Pengajaran: Catatkan berapa income masuk, berapa expenses keluar. Kumpul resit satu hal, tetapi catatkan perbelanjaan itu satu hal yg penting juga.


Kurangkan 90% masa bekerja anda & tingkatkan 90% produktiviti bisnes anda.







No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...