Friday 13 June 2014

Apa simtom dan tanda PCOS?

Alhamdulillah masih diberi nafas pada hari ini...so dapat lah ummi sambung lagi pasal PCOS..sblm ni ummi pernah share info pasal PCOS kan??? hari ni nak smbung lagi pasal symptom yang menyebabkan berlaku PCOS kpd kita.

Terdapat banyak simtom dan tanda PCOS. Tetapi kebanyakkan dari wanita yang mengidap PCOS mengalami simtom yang berbeza-beza diantara satu sama lain seperti:
  • Haid yang tidak teratur
  • Tiada haid selama berbulan-bulan
  • Tiada ovulasi
  • Pertambahan berat badan yang keterlaluan
  • Tumbuh bulu lebat pada muka dan badan
  • Kencing manis

Polycystic Ovarian Syndrome dan masalah kesuburan

Salah satu komplikasi yang terbesar ialah sukar hamil kerana kebanyakkan wanita ini tidak mengalami ovulasi seterusnya sukar untuk mendapatkan zuriat.

Macam-mana untuk mengetahui yang saya mengidap PCOS?

Sekiranya anda didapati sukar untuk hamil, doktor selalunya akan membuat beberapa ujian untuk memberikan diagnosa yang tepat terhadap masalah anda:
  • Ujian darah Luteinizing Hormone (LH)
  • Ujian darah Follicle Stimulating Hormone(FSH)
  • Ujian darah Progesterone/Testesterone
  • Ujian darah prolaktin
  • Ultrasound Pelvis- rahim dan ovari

Bagaimana merawat masalah ini?

Sekiranya anda didiagnosakan mempunyai PCOS, terdapat beberapa jenis rawatan yang boleh menolong anda mengurangkan simtom dan mengembalikan kesuburan anda.

Ubat subur
Ialah ubat kesuburan yang boleh menolong anda mengalami ovulasi.

Ubat perancang keluarga
Pil ini boleh mengembalikan semula hormon anda dan mengurangkan simtom seperti mengurangkan bulu yang berlebihan dan haid yang tidak teratur. Pill ini selalunya diberikan bagi mereka yang tidak bercadang untuk hamil.

Pembedahan

Portalhamil



Sekiranya anda mengalami PCOS dan ubat subur tidak memberikan kesan yang memuaskan, doktor anda mungkin mencadangkan prosedur yang dinamakan ovarian drilling.

Ia adalah sejenis pembedahan dimana ovari akan dikorek dengan mengunakan alat yang khas.70% wanita mengalami ovulasi selepas menjalani prosedur ini. Sumber:- Portal.alamhamil.com

Lagi info boleh dirujuk di sini---->  http://www.utusan.com.my

Bagaimana Shaklee Membantu?

Selain dari menurunkan berat badan, pesakit PCOS juga boleh mengamalkan suplemen yang membantu meningkatkan kesuburan badan. 

Sedikit perkongsian blogwalking ummi, penulis  sendiri mengalami masalah gangguan kitaran haid sejak berumur 16 tahun sehinggalah selepas berkahwin. Selepas setahun perkahwinan barulah saya disahkan hamil, setelah pelbagai ikhtiar dilakukan. Alhamdulillah. Walaupun begitu, tarikh jangkaan bersalin sukar untuk dipastikan kerana saya hamil tanpa mengikuti tarikh akhir period (tak diambilkira kerana lat period sebelum tu ialah 2 bulan sebelum hamil).

Di situ penulis sedar yang dia perlu amalkan pemakanan yang sihat dan mengambil suplemen untuk mengekalkan kitaran haid yang normal. Dengan pengambilan Alfalfa dan ESP kitaran haid penulis kini kembali normal dan sedikit sebanyak meningkatkan peluang untuk hamil pada masa akan datang.

Di sini ummi syorkan set yang boleh diamalkan oleh mereka yang ingin hamil (Amat disyorkan kepada mereka yang mengalami kitaran haid tak normal/PCOS).



Bagaimana ia berfungsi?

GLA Complex 
GLA (gamma-linolenic acid) juga terdapat dalam EPO (Evening Primrose Oil) yang banyak terdapat di pasaran. Perbezaannya, GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih 2 kali ganda GLA dalam EPO dan ia 3 kali lebih berkesan dari EPO. Ia berfungsi untuk menstabilkan hormon wanita, menormalkan period dan juga mencantikkan kulit.
 
Omega Guard
Minyak ikan paling tulen di dunia berbanding jenama minyak ikan yang lain. Ia mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Ia mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita, meningkatkan sistem imun badan, mencegah kanser, membantu mengurangkan tekanan, mengawal masalah obesiti dan lain-lain.
Alfalfa Complex
‘Raja segala tumbuhan’ yang sangat kaya dengan pelbagai nutrisi. Ia membantu menghilangkan keputihan pada wanita yang menyebabkan sukar hamil, mengurangkan ‘period pain’, bertindak seperti kacip fatimah untuk wanita. Ia juga membantu melegakan keletihan, mengatasi sembelit, eczema, resdung dan lain-lain.
Untuk sebarang pertanyaan bolehlah hubungi saya untuk konsultasi percuma. Nak harga istimewa? hubungi saya segera, diskaun menarik menanti anda :)



** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**


Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
@ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

Sharing & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...