Sunday 2 March 2014

Gout

Apa itu gout?

Gout ialah sejenis arthritis atau radang sendi (terdapat lebih 100 jenis arthritis). Apabila gout berlaku ia mampu menyebabkan kesakitan yang amat, bisa/pedih, kekejangan, kehangatan dan bengkak pada satu-satu sendi kebiasaannya pada ibujari kaki (75% serangan pertama). Kesakitan itu boleh berlaku berulang-ulang sehingga ia dirawat. Dalam jangkamasa panjang, keadaan ini boleh memudaratkan sendi-sendi, tendon-tendon dan tisu-tisu lain. Secara statistiknya, gout lebih kerap berlaku dikalangan lelaki berbanding wanita.

Apa sebabnya?
Gout berpunca daripada kandungan asid urik yang berlebihan di dalam darah. Biasanya kandungan asid urik tinggi (KAUT) dalam darah tidak semestinya merbahaya tetapi apabila KAUT itu mula membentuk mendapan atau hablur seperti Kristal pada sendi-sendi tertentu. Itulah saat bermulanya episod serangan gout anda.Bayangkan anda terpijak bucu-bucu tajam batu karang dalam laut. Sakit bukan? Inikan pula ada hablur-hablur yang berkumpul pada sendi anda dan mula menyucuk dari dalam…Adoiii…

Risiko anda untuk mendapat serangan gout adalah lebih tinggi sekiranya anda :
  • Mempunyai berat badan berlebihan. Bukan pilih kasih atau pilih saiz tetapi secara amnya apabila berat badan berlebihan, keupayaan sistem badan untuk bekerja secara sempurna dikompromi. Ini termasuklah keupayaan ginjal untuk menyingkirkan asid urik berlebihan dari badan.
  • Terlalu banyak makan makanan yang mengandungi kandungan purina yang tinggi (daging merah, limpa, makanan laut bercangkerang, ikan bilis dsb). Purina dimetabolismekan atau dirungkaikan dalam badan menjadi asid urik, oleh itu semakin tinggi kandungan purina semakin tinggi jugalah kandungan asid urik nanti.
  • Kaki minum (yang dimaksudkan ialah minuman beralkohol…hak untuk minum Milo anda tidak dicabar sama sekali J). Ini kerana minuman beralkohol mengganggu fungsi ginjal untuk menyingkarkan asid urik. Alhamdulillah sebagai umat Islam sepatutnya ini bukan satu masalah bagi kita.
SET GOUT SHAKLEE>>> untuk atasi masalah GOUT yg korang hadapi...Cubalah hari ini
 
 
* Free Consultation
* Free Postage
* Free Jadual Pemakanan>>> Bagi customer saya sahaja!!!!!!
 


Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Healthy Lifestyle
@ https://www.facebook.com/familylifestylenow?ref=hl
✐ Blog: http://healthylifestyleshaklee.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Putrajaya, Cheras, Rawang (Weekend Only)

Sharing & Caring bersama HEALTHY LIFESTYLE... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...