Friday 30 May 2014

Perlukah makan supplements sewaktu mengandung?

Assalamualaikum ...
Hari ni tetiba plak nak flasback balik pemakanan kita semasa mengandung dulu. Sebab blog ni mostly dalam kalangan wanita yg dah berkawin dan pregnant ataupun masih dalam berusaha lagi utk pregnant :) Maybe entry ni boleh membantu sikit2 untuk korang refer pada masa yang perlu nanti. Iya dak?? Mana lor tau kan??? ilmu kan utk di kongsi, so sesape yg rasa ilmu kita ni berguna, apa slhnya amik dan kongsi plak ngn org lain,,,kan???kan???

Alhamdulillah, sejak adanya blog and info yg slalu kita share kat blog and FB page, ramai yang mesej dan wassap tanya suppliments apa yang bagus ketika mengandung. Maklum la Insyaallah semua wanita yg berkawen pasti akan merasa nikmatnya pregnant. Tak dinafikan kita pun antara salah sorang yang sgt excited bila disahkan mengandung...ERmmm rasa mcm menunggu bidadari dr kayangan...alhamdulillah..Mengalami morning sickness yang teruk atau alahan adalah biasa bg ibu- ibu mengandung termasuk kita.

Maklum la 1st experience mengandungkan Prince Wafiq, banyak bnda tak tau. Tapi Alhamdulillah, femly byk membantu.Selain daripada amalan2 rohani, kita juga perlu amalkan suppliment2 yang bagus untuk bayi dalam kandungan kita. Sebab ape? Sebab kita konfem2 risau akan kesihatan dan perkembangan bayi dalam perut. Di peringkat awal, 1st trimester, vitamin yang tak boleh tinggal dan sangat2 penting ialah FOLID ACID.  Bila masuk je 2nd Trimester, focus pada kalsium pulak. Dan bila masuk 3rd trimester which is final trimester, perlu Omega (fish oil) supaya otak bayi dapat terbentuk dengan baik (dengan kata lain nak anak jd bijak).

Pengalaman sendiri masa mengandung Prince Wafiq dulu, Antara suppliment yang kita consume ialah folid acid, Obimin, dan vitamin2 daripada Shaklee. Dan juga yg sgt membantu ketika sakit belakang dan gigi adalah Ostematrix. Apa yang bagusnya yg kita nak kongsi dengan pembaca2 blog ni, selain dr mendapat khasiat yang bagus untuk baby dalam kandungan, ianya bagus jugak untuk kulit ibu yg tengah mengandung. Biasa lor time mengandung ada certain2 ibu yg mengandung mengalami syndrom2 perubahan hormon dari segi kulit badan dan hormon. Takpon senang cerita KULIT KUSAM atau allergic kulit spt ummi alami, naik bintik hitam kat blakang..alamak,,,mmg x cantik lor mak jemah....

Bila dah jd mcm tu, risau lor takut asben lari..wakakkaka...so kita berusaha la cari suppliments yg bagus utk kulit. Alhamdulillah time ni la kita jumpa ngn cik Shaklee yg sgt bagus. Bila amik Shaklee, bintik hitam mula hilang, badan rasa lebih bertenaga dan muka berseri- seri,,,(seri ibu mengandung katakan:-)) hehehheheh

Sebelum amik Shaklee, rekod check up setiap bulan selalu ada problem especially problem ngn HB rendah, bacaan slalu 9- 9.5 jek. Nurse nak marah pn da x larat, xleh nak wat pape pn, mkn ati,bayam???? x mo Nye naik.

Tapi yang paling kita suka bila amalkan vitamin2 ni ketika mengandung, rekod kehamilan dengan check up terus ok dan baik, Alhamdulillah takde langsung masalah2 slps tu, tekanan darah tinggi, kencing manis dan lain2 semua dah normal. Tekanan darah pon nurse puji da cantik sehinggalah lepas bersalin ni.

So bg yg mempunyai masalah ms pregnant tu terutamanya yg ada masalah HB rendah, kita syorkan ambil Vitamin Shaklee,, Insyallah dapat membantu masalah yg korg alami.

Jadi perlu ke makanan suppliments sewaktu mengandung ni?

Sejujurnya bagi ummi sendiri, perlu sangat, terutama kalau diet harian tidak lengkap.Apatah lagi kalau asyik muntah-muntah dan loya, minum susu tak boleh sebab tekak loya sangat, dan kalau berselera makan pun  akan pilih makanan yang sedap di tekak sahaja walaupun makanan tersebut tidak seimbang/ mencukupi khasiatanya. Dekat sinilah,peranan makanan tambahan (suppliments). Suppliments ni membantu ummi byk jugak dr segi kesihatan nak pergi kerja semasa mengandung.
 
Suppliments yang penting sepanjang mengandungkan bayi ialah 
(especially untuk wanita hamil 1st Trimester)
 
  • Vita Lea Iron Formula (Shaklee Multi Vitamin)
  • B Complex (lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk Acid Folid)
  • Vitamin C ( kandungan Vitamin C bagi setiap biji ialah 500mg)
  • Ostematrix ( Shaklee Calsium-Magnesium)



    Apabila kandungan dah mencecah 2nd Trimester, terutama selepas masuk 5-6 bulan, boleh tambah dengan 


    • Omega Guard




    • Suppliments lain yang mungkin boleh korang amalkan terutama jika SELALU LEMAH dan TIDAK BERTENAGA ialah :-





      • ESP ( Energizing Soy Protein) yang ni memang membantu sangat...beri tenaga masa bekerja
        Satu botol ESP ni boleh tahan 3 bulan tauu :)

        Memang berbaloi2.
         
        Ummi juga akan guide semua customer2 yang purchase dengan ummi SAHAJA :) Dan jangan risau, ummi  akan guide dan ajar jugak cara2 makan yang betul set vitamin ni.


Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
@ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

  Sharing & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...