Saturday 31 May 2014

Pentingnya Asid FOLIK ketika MENGANDUNG


Bagaimana Asid Folik Membantu Mencegah Kecacatan Kelahiran?????




Jika ibu-ibu bercadang untuk mempunyai cahaya mata tidak lama lagi, jangan abaikan pengambilan asid folik. Folik adalah vitamin B yang ditemui dalam pelbagai makanan dan ditambah ke dalam banyak vitamin dan mineral sebagai asid folik. Folik diperlukan sebelum dan pada minggu pertama kehamilan dan boleh membantu mengurangkan risiko dalam sesetengah kecacatan kelahiran yang serius dan biasa dipanggil kecacatan tiub neural yang memberi kesan terhadap otak dan korda spina.


Kecacatan tiub neural boleh terjadi dalam embrio sebeum wanita tersebut menyedari yang dirinya sedang hamil. Jadi sebab itulah, pentingnya ibuibu yang ingin hamil untuk mengambil folik dalam pengambilan harian. Jika, ibu-ibu hamil, ia dapat megurangkan peluang bayi mengalami kecacatn kelahiran pada otak dan korda spina.


Dua kecacatan tiub neural yang boleh dikurangkan dengan pengambilan folik adalah anencephaly dan spina bifida. Bayi-bayi yang mengalami anencephaly tidak membentuk otak atau mati selepas dilahirkan. Spina bifida pula boleh memberikan kecacatan ringan sehinggalah kecacatan berat. Bayi yang lahir dengan kecacatan spina bifida boleh hidup lama tetapi memerlukan sokongan spt pendakap kaki, dan lain2untuk membantu mereka berjalan dan sebagainya. 



Sumber-sumber asid folik boleh diperolehi dalam pelbagai makanan termasuklah hati sayuran hijau berdaun gelap, brokoli dan asparagus, buah-buahan sitrus serta jus, produk bijirin, kacang dll. 



Selain itu, folik juga boleh didapati daripada supplement asid folik dan vitamin yang mengndungi asid folik. Jumlah yang disyorkan adalah sekitar 400 Microgram (400mcg) atau 0.4mg setiap hari, 2 hingga 3 bulan sebelum merancang mengandung dan semasa mengandung. Contoh vitamin yang lengkap dengan keperluan asid folik 400mcg adalah Vitalea & B Complex.











Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
@ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

  Sharing & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama





 

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...