Tuesday 22 April 2014

Vitamin Untuk Ibu Hamil

Assalamualaikum mommy2 semua. Ummi doakan semua sihat dan gembira selalu. Arini ummi nak share sedikit info utk mommy2 hamil. Kadang- kadang kita semua tak sedar dan tak ambik tau sgt pasal kesihatan kan??? Bila dah sakit dan tak mampu nak buat itu ini, barulah sibuk nak cari ubat bagai. So dgn cara ini berbaloi ke anda bekerja penat lelah?? Bila sakit baru sibuk nak cari ubat. PAdahal kita boleh jek kekang dari awal kan?? Bak kata "Lebih baik mencegah daripada mengubati" ye dok?????

Amboi ummi membebel plak arini ye..bukan apa, ummi pun pernah pregnant, so tak salah nak share kebaikan ngn mommy2 kat luar sana. Takyah la sayang sgt ngn momey korang tu, bukan blh buat apo pun klu korang dah sakit,melepek..nak makan chicken chop ke time tu??? xder makna dah...ntah2 chicken chop pun da rasa macam air kosong..hihihihih putih tanpa rasa.

So, bagi yang tengah mengandung ni, bagi yang takder masalah skang, prepare la awal2 agar anda sentiasa sihat. Insyaallah.

Ok harini ummi nak cerita tentang fungsi omega ni terhadap kehamilan






Selain dari nutrisi lengkap yg lain, para peneliti menemukan pentingnya konsumsi Omega-3 bagi ibu hamil dan menyusui.
Penelitian manfaat Omega-3 untuk ibu hamil dan menyusui :
Dalam buku Omega-3 Oils, A Practical Guide, 1996 karangan Donald Rudin, M.D. dan Clara Felix disebutkan bahwa Omega-3 berperanan penting dalam perkembangan sistem imun, yang terbentuk selama masa kehamilan dan bulan-bulan pertama setelah kelahiran.
 





Asid lemak Omega-3 juta memiliki peranan yang sangat penting pada perkembangan otak janin. Pada tahun 1968, seorang ilmuwan Swedia, Lars Svennerholm menemukan DHA (dari Omega-3) adalah menyerupai asid lemak lemak yang terdapat dalam otak dan merupakan bahan asas penyusun sel otak. Dia juga menyimpulkan bahawa perkembangan sel otak janin sangat tergantung pada jumlah Omega-3 yang berasal dari ibunya, kerana janin belum dapat mengubah asam lemak tidak januh dalam tubuhnya sendiri.

Sebuah komiditi ahli yang dipimpin oleh Berthold Koletzko, M.D., Rumah Sakit Anak Dr. Von Hauner, Universitas Munich menyatakan bahawa wanita hamil dan menyusui harus mengambil setidaknya 200 mg DHA per hari. Mereka berpendapat wanita yang mengambil Omega-3 DHA lebih tinggi memiliki kehamilan lebih sihat, dengan berat bayi lahir yang lebih tinggi dan kehamilan prematur yang lebih sedikit. Pengambilan DHA juga dihubungkan dengan peningkatan kecerdasan anak dan perkembangan mata.

University of Western Australia meneliti 98 wanita hamil yang mengambil 4 gr suplemen Omega-3 dari ikan atau 4 gr olive oil (minyak zaitun) perhari selama 20 minggu masa kehamilan hingga bayi lahir. Setelah anak yang lahir berusia 2 tahun, dilakukan ujian untuk menilai perkembangannya. Anak-anak yang ibunya mengambil suplemen Omega-3 juga memiliki nilai yang lebih tinggi pada koordinasi mata dan tangan, kemampuan bertutur, lamanya waktu berbicara, serta jumlah kosa kata yang mereka miliki dibandingkan dengan anak yang ibunya mengambil Olive Oil. Profesor Susan Prescott yang memimpin penelitian tersebut menyebutkan suplemen Omega-3 yang diambil berterusan selama kehamilan sgt diperlukan dan banyak manfaatnya utk ibu dan juga bayi


Dengan pengambilan omega ni, bukan mommy2 jek sihat dan kuat tau, bayi dalam kandungan pun senyum jek...ya la, dia pun sihat sekali....So, bagi mendapatkan info lain pasal kehamilan, mommy2 selalulah jenguk kat sini ye..ummi akan selalu update dan kongsi  pelbagai panduan, info dan tips lagi ttg kehamilan...Khusus utk mommy2 comel semua:-)



Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
 @ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang

Sharing & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...