Wednesday 9 April 2014

Bolehkah saya mengelakkan buasir?

Assalamualaikum, ramai bertanya macam mana nak elak dari terkena buasir??? terutamanya mommy2 hamil, bila perut dah semakin membesar, banyak la masalah yang anda akan hadapi antaranya adalah buasir. Banyak punca berlaku nya buasir namun ia adalah normal bagi mommy2 hamil.

Ya. Walaupun buasir adalah perkara biasa dalam kehamilan, ia boleh dielakkan. Cara terbaik ialah dengan memastikan anda tidak sembelit, supaya apabila anda membuang air besar, ia berjalan lancar dan mudah.

Tip-tip berikut akan membantu anda:
  • Makan makanan yang berserat tinggi termasuk roti dan pasta bijirin penuh, nasi beras perang dan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Minum di antara enam dan lapan gelas air sehari supaya anda tidak ternyahhidrat.
  • Cuba bersenam dengan kerap walaupun anda hanya mempunyai masa dan tenaga yang cukup sekadar untuk berjalan.
  • Pergi ke tandas sebaik sahaja anda terasa hendak membuang air. Jika anda tunggu, najis anda akan jadi keras dan kering.
  • Cuba naikkan kaki ke atas bangku semasa anda membuang air besar. Ini boleh membantu meluaskan ruang untuk najis keluar.
Jika anda masih sembelit selepas mencuba tip-tip di atas, anda boleh minta cuba mengambil supplement yang selamat untuyk bayi dan anda. Kekadang ubat hospital pun tak boleh diamalkan sgt masa tengah hamil, boleh membahayakan kesihatan anda dan bayi. So, ummi suggest korang dapatkan supplement yang selamat dan halal. Antaranya ialah produk yang dikenali ramai iaitu selamat dan berkesan untuk anda.


Sangat sesuai untuk mommy2 yang mempunyai masalah nak membuang. Jika anda saying kan duit, maka anda akan simpan penyakit,,,,namun jika sayangkan diri anda dan bayi, maka keluarkan lah sedikit duit..

Namun , cara yang lain lagi, membuat senaman lantai pelvis setiap hari boleh membantu mengelakkan buasir daripada berlaku. Senaman ini meningkatkan peredaran darah di sekitar kawasan dubur dan menguatkan otot-otot dalam faraj dan perineum (bahagian di antara faraj dan dubur). Senaman tersebut juga boleh membantu semasa proses bersalin dan mempercepatkan proses pemulihan selepas bersalin.

Namun, tak ramai mommy2 yang sanggup nak melakukan senaman kan??? nak bawa perut pun tak larat, nak senaman??? bukan apa, ummi pun dah lalui pengalaman ni, so mmgsgt2 malas nak buat senaman. So, bagi mommy2 yang sayangkan diri and bayi, cubalah produk di atas agar anda dan bayi selamat, sihat dan sentiasa dalam keadaan baik. Insyaallah.


Berminat??? Hubungi:
✍ PM: https://www.facebook.com/romantiqa.salju
@ Page FB: Baby- Mommy HOME
 @ https://www.facebook.com/wafiqummistar?ref=hl
✐ Blog: http://ummistar.blogspot.com/
✉ Email: farisha.fe@gmail.com
** ID: 1067039
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
➲ COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Cheras, Rawang S

haring & Caring bersama Baby- Mommy HOME... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...