Tuesday 12 November 2013

GASTRIK..Atasi dgn .Set Shaklee

Gastrik
 
 
 
Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.
Keadaan menjadi lebih teruk apabila perut anda berasa panas dan sakit setiap kali selepas makan. Ini menyebabkan anda hilang selera makan dan mengalami penurunan berat badan yang mendadak.

 Jika YA, berkemungkinan besar anda sedang mengalami penyakit gastrik. 

 Kenali Gastrik
Ia terbahagi kepada 2 jenis:

 1. Gastritis - keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut

 2. Ulser perut/peptik -keradangan pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis)

Secara semulajadi, sel perut menghasilkan asid hidroklorik (pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terhakis.

Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.


Pengeluaran asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah).

 Tanda Gastrik
1. Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
2. Senak
3. Berangin atau pedih
4. Sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
5. rasa mual (loya) dan muntah
6. Hilang selera makan
7. Berat badan menurun (pada peringkat teruk)
Rawatan Gastrik


Biasanya ia boleh dikawal dengan ubat gastrik terutama ubat yang boleh mengurangkan rembesan jus usus selain ubat yang boleh meneutralkan jus usus yang sedia ada di dalam perut.

Jika simptomnya menjadi lebih teruk atau muntah semakin kerap, rawatan lanjut perlu di dapatkan daripada yang pakar. Antara ujian pemeriksaan yang mungkin dijalankan seperti endoskopi.

Endoskopi merupakan satu prosedur yang dilakukan dengan memasukkan satu kamera kecil melalui mulut dan melalui kamera itu dinding usus dapat diperhatikan dengan jelas dan mengenalpasti kawasan dinding perut yang terjejas.



Makanan Bahaya Pesakit Gastrik

·         Elakkan lada, atau lada hitam/lada sulah.
·         Kentang kerana banyak angina.
·         Makanan berasaskan susu.
·         Gantikan daging merah kepada ayam atau ikan.




·         Elak makanan yang berminyak.
·         Kurangkan gula dan garam dalam makanan.
·         Elakkan kopi, alkohol dan minuman yang ada kaffein

 

Merawat Gastrik Tanpa Ubat

Set Gastrik Shaklee menawarkan produk-produk berikut untuk merawat masalah gastrik yang tidak kronik, tanpa terlalu bergantung kepada ubat preskripsi.

 


ESP Soy Protein Isolate Powder


 Merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolesterol dan kaya dengan asid amino penting. Asid amino ini membantu memulihkan kembali sel-sel dinding perut yang rosak diakibatkan oleh hakisan oleh asid hidroklorik. Ia mengandungi 14 gram protein soya sihat dan 500 mg kalsium bagi setiap hidangan. Sifat kealkalian yang tinggi jugak amat membantu di dalam proses meneutralkan kembali keadaan asid berlebihan didalam perut.

 
Peppermint- Ginger Plus

 

Kajian klinikal menunjukkan pengambilan halia sebagai makanan tambahan dapat membantu mengurangkan masalah sebu, senak perut dan menyingkirkan angin dalam badan.

 
Ostematrix

Suplemen lengkap yang mengandungi Kalsium, Magnesium & Vitamin D. Ia sanagt membantu di dalam mengurangkan keasidan perut dengan cara meneutralkan asid yang memasuki esofagus yang menyebabkan kesan pedih ulu hati.


Berminat??? Hubungi:
PM: https://www.facebook.com/Romantiqa Salju
Page FB: Healthy Lifestyle
Blog: http://healthylifestyleshaklee.blogspot.com/
Email: farisha.fe@gmail.com
ID: 1067039
Call/SMS/WhatsApp: 012-2690964
COD Area: Sg. Besi, KL, Bangsar, Putrajaya, Cheras, Rawang (Weekend Only)


 
Sharing & Caring bersama HEALTHY LIFESTYLE... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...