Thursday 7 November 2013

TIPS PIKAT HATI MENTUA

 
Kebanyakan konflik yg sering terjadi dlm sesuatu hubungan adalah disebabkan salah faham terutama antara mentua dgn menantu perempuan. Tidak susah sebenarnya utk menjalinkan hubungan mesra dgn mentua asal shj kita saling menghormati antara satu sama lain.

Meh kita kongsikan sedikit tips nak pikat hati mentua:

1.       Keinginan Utk Menyayangi
Anggaplah hubungan ini tidak lagi mentua menantu. Tetapi ibu dan anak. Ketika kita blh mencintai suami/ isteri sepenuh hati, mengapa tidak bias mencintai kedua-dua org tuanya yg telah membesar dan menjadikannya seseorang yg mendampingi hidup kita.

2.       Keinginan Utk Memahami
Ketika dua orang drpd karakter keluarga yg berbeza bersatu, apalagi dr generasi yg berbeza adalah wajar jika terjadi konflik. Mungkin ada perbezaan dlm cara mendidik anakk, cara mengelola rumah tangga atau hal-hal kecil yg kadangkala blh menjadi besar jika diabaikan. Saling memahami dan terbuka memainkan peranan penting.

3.       Keingina Utk Berdamai
Sebesar manapun konflik mentua dan menantu, mesti ada sesuatu atau seseorang yn mampu menjadi org tengah spt cucu (pendamai). Mungkin ibu mentua rasa diabaikan kerana kini anaknya telah mempunyai keluarga sendiri. Jangan berkira utk mengunjunginya jika telah terpisah rumah dan melibatkannya dlm kegiatan bersama.

4.       Sabar Tanpa Batas
Sabar itu separuh drpd iman krn dlm sabar itu ada doa utk terus memperjuangkan apa yg kita yakini dan inginkan. Jadi ketika keadaan tak seindah yg kita harapkan, maka tetaplah berfikiran positif dan tetap mensyukuri keadaan tersebut.

5.       Anggap seperti Keluarga Sendiri


Cuba mengasihani keluarga mentua seperti menyayangi keluarga sendiri. Anggaplah mereka sebahagian drpd darah daging sendiri supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.




Ha..cubalah utk lebih bahagia!!!!!!!!


Sharing & Caring bersama HEALTHY LIFESTYLE... Sentiasa sihat dan bertenaga dgn SHAKLEE.. Kongsi sihat serta income bersama- sama

No comments:

~ãlhamdulillah~

~ãlhamdulillah~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...